Achtergrond informatie

Welkom op de informatiepagina van de 1962 Tempo Matador "Hery", waar je alles te weten komt over de achtergrond van dit speciale voertuig. Ontdek wat het merk Tempo eigenlijk was en hoe deze auto bij mij terecht gekomen is.

De Tempo fabriek omtrent 1949

Vidal & Sohn; een ogenschijnlijk onbekend merk, tegenwoordig in ieder geval. Vidal & Sohn Tempo Werke GmbH zoals het volledig heet, beter bekend als Tempo, is 1928 gestart in Hamburg. Zij zijn begonnen met het ombouwen van motorfietsen naar gemotoriseerde bakfietsen en later in 1933 werden het driewielers met de cabine aan voorzijde en de bak achter. Hierbij bleven zij gebruikmaken van motoren met minder dan 200CC (0,2L) inhoud. Door deze kleine motoren te gebruiken mochten de voertuigjes zonder rijbewijs bestuurd worden. Omdat al snel het praktisch nut ingezien werd van een kleine, goedkope bedrijfswagen werd de vraag al snel groter, hierop bouwde Tempo een nieuwe fabriek in Harburg (nu een stadsdeel van Hamburg). De toenmalige Tempo-fabriek wordt tot op heden nog gebruikt door Mercedes-Benz, op wat straatnamen en het Tempo-Werk technologiepark (wat ontstaan is uit de geest van het ingenieurschap van Tempo) is er niks meer terug te zien van het ooit legendarische merk. Vanaf 1934 ging Tempo ook vierwielers bouwen, maar deze moesten al snel, in 1938, op order van de toenmalige Duitse regering (typebeperking) van de markt gehaald worden. Pas in 1949 komt de eerstvolgende Tempo vierwieler op de markt: de Matador! De Matador was een enorm succes, klanten bestelden de Matador zonder bezichtiging en proefrit vanwege de mond-tot-mond reclame, mede daardoor had Tempo tussen 1948 en 1951 de hoogste productiecijfers van alle bedrijfswagenfabrikanten in Duitsland. De Matador was lange tijd marktleider in het bedrijfswagensegment met als top ongeveer 1/3e van het marktaandeel van bedrijfswagen in Duitsland in 1954. Zo groot dat Tempo zelfs zijn eigen station had!

De Tempo fabriek omtrent 1949

De eerste Tempo: de T1

Station "Tempo-Werk" in 1976

Het einde en verdere verloop van Tempo

De Mercedes fabriek in 1984, met het oude administratie gebouw (rode bakstenen) nog zichtbaar naast de fabriekshal met zwarte dak

De Tempo Matador

Maak jouw eigen website met JouwWeb